Vertikale Streifen in verschiedenen Orangetönen. Unterbrochen von unterschiedlich breiten schwarzen Linien. In einem der linken Streifen ist ein einfarbiges, gerastertes Bild eines springenden Mädchens zu sehen.

Mechanics and Motion

Why doesn’t an airplane fall out of the sky? Why don’t we fall down when riding a bike? Why do we keep moving even when we’re sitting still?

Motion and the Development of Science

In the “Mechanics and Motion” section, there are seesaws, swings, and pendulums you can use to explore the fundamentals of physics – or just to have a lot of fun.

Eine Gruppe von Menschen steht hinter einem transparenten Becken, in dem eine blaue Flüssigkeit Wellen bildet. Sie betrachten die wellige Oberfläche der Flüssigkeit.
Die Wellenwippe zeigt, wie Wellen in Flüssigkeiten entstehen.
visitBerlin, Foto: Dirk Mathesius

Motion

The natural sciences progressed from around 400 B.C. to the mid-17th century thanks in large part to precise observations of motion. Very early on, it was known how things moved. Why things moved the way they did, however, long remained a mystery.

In einem Raum befindet sich ein Gerüst aus dunklem Holz. Unten am Gerüst hängen sich zwei Schaukeln gegenüber. Sie sind über zwei Querstangen an der Aufhängung miteinander gekoppelt. Auf den Schaukeln sitzt je ein Kind und schaukelt.
Auf der Partnerschaukel wird man selbst Teil einer gekoppelten Schwingung.
SDTB / C. Kirchner

Mechanics

English physicist and mathematician Isaac Newton (1642-1727) was the first to provide a coherent explanation for why things move the way they do. He formulated generally valid laws about gravitation and motion. Newton thus became the founder of what is called classical mechanics.

Did you know? According to legend, Newton arrived at his breakthrough idea while sitting under an apple tree and watching a ripe apple fall to the ground.